Expo 2025 Oszaka

Japán harmadik legnagyobb városa, Oszaka ad otthont a következő világkiállításnak 2025. április 13. és 2025. október 13. között. A rendezvényre a szervezők a 6 hónap (184 nap) alatt több mint 28 millió látogatót várnak, akik 80%-a várhatóan Japánból és a kelet-ázsiai régióból érkezik majd. Az Oszakai Világkiállításon 160 ország és 8 nemzetközi szervezet képviselteti majd magát.

Az Expónak egy különleges helyszínt, a mesterséges Yumeshima-szigetet választották a szervezők. Építészeti koncepciójáért az a Sou Fujimoto felel, aki a Magyar Zene Házát is tervezte.

Courtesy of the Japan Association for the 2025 World Exposition

Az Expo központi témája „Designing Future Society for Our Lives” (A jövő társadalmának tervezése egy fenntarthatóbb világ érdekében), melyen belül három altémát is meghatároztak a szervezők: „Saving Lives” (Életek mentése), „Empowering Lives” (Életek erősítése), „Connecting Lives” (Életek összekötése). Amellett, hogy a résztvevő országok pavilonjai és állandó kiállításai igyekeznek minél változatosabb és kreatívabb módon kapcsolódni ezekhez a gondolatokhoz, számos szakmai program keretében is foglalkozik majd e témákkal a Világkiállítás.

A 2025. évi Oszakai Világkiállításon történő sikeres magyar megjelenés nemzeti érdek, az országimázs-építésben kiemelt jelentőséggel bír. Az ötévente megrendezésre kerülő Expo a világ három legfontosabb gazdasági és kulturális hatását kiváltó eseményének egyike, ahol közel minden ország képviselteti magát. A részvétel egyedülálló lehetőség diplomáciai, gazdasági és turisztikai szempontból egyaránt, valamint elősegíti a magyar tudás és kreativitás világhírnevének öregbítését is.

Röviden az expók történetéről és a magyar jelenlétről

Az ötévente megrendezésre kerülő expók a világ legjelentősebb turisztikai, gazdasági és kulturális eseményei. A világkiállítások célja, hogy teret biztosítsanak a jövőformáló innovációknak, a nemzetek által elért eredményeknek, valamint, hogy támogassák a kultúrák találkozását, a gazdasági és diplomáciai kapcsolatok erősödését a résztvevők között.

Az ötévente megrendezésre kerülő általános világkiállítás (expo) a világ leglátogatottabb nagyrendezvénye. Az Albert herceg által megálmodott világeseményt először 1851-ben, Londonban hozták tető alá, elsődleges célja pedig az volt, hogy a világ összes, haladást szolgáló emberi produktumát megtekinthetővé tegye egy helyen, okulásul az egyszerű érdeklődők és az egyes ágazatok szakemberei számára.

1851 – London – By Read & Co. Engravers & Printers – View from the Knightsbridge Road of The Crystal Palace in Hyde Park for Grand International Exhibition of 1851. Dedicated to the Royal Commissioners., London: Read & Co. Engravers & Printers, 1851., Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=48718934

Az első világkiállítás óriási siker volt – egy olyan rendezvénysorozatot indított útjára, mely napjainkban is ugyanúgy virágzik, mint az 1800-as évek derekán. Az 1851-es kezdetek óta a világkiállítások sikere töretlen tehát, karaktere viszont fokozatosan alakult át. Eleinte – az iparosodás időszakában – a rendezvények fő fókuszában a kereskedelem állt, illetve a technológiai találmányok és fejlesztések bemutatása volt az elsődleges cél. Olyan találmányokat tártak itt a nagyközönség elé, mint például a telefon, az expó mai hírneve pedig ekkoriban alapozódott meg. Idővel a világkiállítások hangsúlya némileg áthelyeződött: az expók egy-egy adott, kulturális jelentőségű témát állítottak középpontba, valamint az emberiség aktuális problémáira igyekeztek válaszokat találni, a kultúrák közötti párbeszéd és a megoldások megvitatása pedig a kiállítások meghatározó elemévé vált. Napjainkra az expók résztvevői nemzeti megjelenésük egyik lehetőségeként is tekintenek a világkiállításokra. Országimázs-építés és a nemzetkép alakítása mára éppolyan fontos az egyes országoknak, mint a kulturális párbeszéd vagy az innovációk bemutatása. A mai világkiállítások tehát mindhárom irányvonalat igyekeznek képviselni: új találmányokat mutatnak be, tematikusan segítik a kulturális cserét, és megjelenési lehetőséget jelentenek a nemzetek számára.

Idővonal

1851 – 2025 

London –  Oszaka

Forrás:
Wikipedia

1851 - London - By Read & Co. Engravers & Printers - View from the Knightsbridge Road of The Crystal Palace in Hyde Park for Grand International Exhibition of 1851. Dedicated to the Royal Commissioners., London: Read & Co. Engravers & Printers, 1851., Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=48718934

1851

London

Az első világkiállítás

1855 - Párizs - By Jean-Marie-Victor Viel (31 December 1796 – 7 May 1863), architectAlexandre Barrault (9 September 1812 – 18 November 1863), engineerEngraver not identified - Derivative of File:Die Gartenlaube (1855) b 181.jpgThe light levels were adjusted., Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=19766361

1855

Párizs

A MŰVÉSZETEK KIÁLLÍTÁSA

1862 - London - See page for author, Public domain, via Wikimedia Commons

1862

London

AZ IPARI HALADÁS MONUMENTÁLIS BEMUTATÓJA

1867 - Párizs - By Unknown/ Parisienne de photographie. Own photograph at the Conciergerie - Own photograph at the Conciergerie, Paris., Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=5869920

1867

Párizs

MÉG NAGYOBBAT MÉG DRÁGÁBBAT!

1873 - Bécs - By n/a; original upload by User Newfoundlanddog on de.wikipedia - Stadtchronik Wien, Verlag Christian Brandstätter, page 316, Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=714466

1873

Bécs

BEMUTATKOZIK A "LEGIFJABB VILÁGVÁROS"

1876 - Philadelphia - By James D. McCabe - McCabe, James Dabney "The Illustrated History of the Centennial Exposition Held In Commemoration of the One Hundredth Anniversary of American Independence". Philadelphia:The National Publishing Company. 1876 (opposite p. 12)"The Cooper Collections of U.S. History" (uploader's private collection)High resolution version of the engraving digitized and uploaded by Bruce C. Cooper (User:Centpacrr), Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=20251367

1876

Philadelphia

ELÖSZÖR AZ ÚJVILÁGBAN

1878 - Párizs - By Unknown author - This image is available from the United States Library of Congress's Prints and Photographs divisionunder the digital ID ppmsc.05214.This tag does not indicate the copyright status of the attached work. A normal copyright tag is still required. See Commons:Licensing., Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=303523

1878

Párizs

A NEMZETI JELLEG ERŐSŐDÉSE

1880 - Melbourne - By The Australasian Sketcher - https://www.leski.com.au/m/lot-details/index/catalog/60/lot/89390/ENGRAVINGS-from-The-Australasian-Sketcher-comprisng-8-June-1878-Prize-Design-for-the-Melbourne-International-Exhibition-Building-30-Aug-1879-The-Works-at-the-Melbourne-International-Exhibition-showing-the-building-under-construction-Both-window-mounted-various-sizes-the-first-hand-coloured?url=%2Fm%2Fview-auctions%2Fcatalog%2Fid%2F60%3Fpage%3D4%26view%3Dlist, Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=90569823

1880

Melbourne

MELBOURNE ÁLMA A HOLNAPRÓL

1888 - Barcelona - By Unknown author - AA.VV., Gaudí 2002. Misceŀlània, Ed. Planeta, Barcelona (2002), ISBN 84-9708-093-9, Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=4611698

1888

Barcelona

A HALADÁS ÉS IPAR ÜNNEPE

1889 - Párizs - By M.S. (monogramme), dessinateurImprimerie A. Maulde et Cie, imprimeurUnknown author - Musée Carnavalet, Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=4231834

1889

Párizs

KIÁLLÍTÁS AZ EIFEL-TORONY LÁBÁNÁL

1893 - Chicago - The Field Museum Library, No restrictions, via Wikimedia Commons

1893

Chicago

ÜNNEP AMERIKA FELFEDEZÉSÉNEK 400. ÉVFORDULÓJA ALKALMÁBÓL

1900 - Párizs - By This image is available from the Brown University Library under the digital ID 1303835094593752., Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=24651743

1900

Párizs

A SZÁZADFORDULÓ ÜNNEPE

1904 - Saint Loius - By Alphonse Mucha - Library of St. Louis, Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=61961594

1904

Saint Loius

FÉNY, LÁTVÁNY, CSILLOGÁS

1906 - Milánó - Di anonimo - Historia Anno II Aprile 1958 N.5, nell'articolo "L'Esposizione di Milano", Pubblico dominio, https://it.wikipedia.org/w/index.php?curid=2383664

1906

Milánó

ELÖSZÖR A RENESZÁNSZ HAZÁJÁBAN

1911 - Torino - Di Paolocuccu - Opera propria, CC BY 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=11204363

1911

Torino

AZ EGYSÉGES OLASZORSZÁG ÜNNEPE

1929 - Barcelona - De Desconocido - Grandas, M. Carmen (1988). L'Exposició Internacional de Barcelona de 1929. Els llibres de la frontera, Sant Cugat del Vallès. ISBN 84-85709-68-3., Dominio público, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=8884090

1929

Barcelona

A KULTÚRA SZOLGÁLATÁBAN

1935 - Brüsszel - By Édition Nouvelle - Bruxelles (photographe inconnu) - Carte postale - Postcard - Postkaart - Postkarte, Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=28148164

1935

Brüsszel

BELGIUM FÜGGETLENSÉGÉNEK CENTENÁRIUMA

1937 - Párizs - By Séeberger frères / Centre des monuments nationaux, Licence Ouverte, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=84250653

1937

Párizs

ÚJRA A SZAJNA PARTJÁN

1939 - New York - By Gottscho-Schleisner, Inc., photographer - This image is available from the United States Library of Congress's Prints and Photographs divisionunder the digital ID gsc.5a03061.This tag does not indicate the copyright status of the attached work. A normal copyright tag is still required. See Commons:Licensing., Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=17400323

1939

New York

A HOLNAP VILÁGA

1958 - Brüsszel - By Harry Pot / Anefo - http://proxy.handle.net/10648/a97a6802-d0b4-102d-bcf8-003048976d84, CC0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=65255726

1958

Brüsszel

AZ ATOMKOR ELSŐ KIÁLLÍTÁSA

1964 - New York - By Anthony Conti; scanned and published by PLCjr from Richmond, VA, USA - NY World's Fair 1964-1965, CC BY-SA 2.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=17263319

1964

New York

AZ ŰRKORSZAK EXPÓI

1967 - Montreal - By Laurent Bélanger - Own work, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=30756252

1967

Montreal

AZ ŰRKORSZAK EXPÓI

1970 - Oszaka - takato marui - originally posted to Flickr as Ontario Pavilion, CC 表示-継承 2.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=10554777による

1970

Oszaka

AZ ŰRKORSZAK EXPÓI

1985 - Cukuba / Tsukuba - つくば市, CC 表示 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=144958899による

1985

Cukuba / Tsukuba

AZ ŰRKORSZAK EXPÓI

1986 - Vancouver - By JERRYE AND ROY KLOTZ MD - Own work, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=24748599

1986

Vancouver

A KÖZLEKEDÉS ÉS A KOMMUNIKÁCIÓ SZOLGÁLATÁBAN

1988 - Brisbane - By Brisbane City Council - Expo 88, CC BY 2.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=23613602

1988

Brisbane

A FORRÓ TÉL FÖLDJÉN, NAPELLENZŐKKEL

1992 - Sevilla - Par Daniel Villafruela, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=17053802

1992

Sevilla

AMERIKA FELFEDEZÉSÉNEK 500. ÉVFORDULÓJÁRA

2000 - Hannover - Von Jan-Herm Janßen - Eigenes Werk, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=134535057

2000

Hannover

AZ ELSŐ VILÁGKIÁLLÍTÁS NÉMETORSZÁGBAN

2005 - Aichi - CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=119143

2005

Aichi

A TERMÉSZET BÖLCSESSÉGE

2010 - Sanghaj - Par lucia wang — originally posted to Flickr as IMG_3551, CC BY-SA 2.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=10278331

2010

Sanghaj

FELKÉSZÜLÉS A ZÖLD VILÁGKIÁLLÍTÁSRA

2015 - Milánó - Autor: Sailko – Vlastní dílo, CC BY 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=44332305

2015

Milánó

TÁPLÁLNI A VILÁGOT, ENERGIÁT ADNI AZ ÉLETNEK

2020 - Dubai - By Palácio do Planalto from Brasilia, Brasil - 15/11/2021 Expo Dubai 2020, CC BY 2.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=112545319

2020

Dubai

ELMÉK ÖSSZEKAPCSOLÁSA ÉS A JÖVŐ MEGTEREMTÉSE

2025 - Oszaka - expo2025.or.jp

2025

Oszaka

JÖVŐNK TÁRSADALMÁNAK TERVEZÉSE

A rendezvények tehát már a kezdetek óta a fejlődés és a felzárkózás lehetőségét hordozták magukban azok számára, akik nyitott szemmel járták a kiállítások óriási csarnokait. A mai, modern világkiállítások szintén teret kívánnak biztosítani az innovációknak, a nemzetek által elért jövőformáló eredményeknek, valamint támogatják a kultúrák találkozását, a gazdasági és diplomáciai kapcsolatok erősödését a résztvevők között.

Magyarország már 1851 óta aktív résztvevője a világkiállításoknak: az 1848-1849-es szabadságharc leverése után alig két évvel is igyekeztek minél több terméküket bemutatni a magyar mesterek. Ugyanakkor az igazi áttörést számunkra az 1900-as párizsi expó jelentette, hiszen ekkor jelentünk meg először teljesen önálló országpavilonnal, ami több mint 10.000 m2-en várta a látogatókat. Az installáció a kor szecessziós törekvéseit tükrözve és a magyar motívumkincsre épülve valósult meg – elnyerve ezzel a tárlat nagydíját.

Az első világkiállítás óta eltelt több mint 170 évben folyamatosan fontosnak tartottuk, hogy képviseltessük hazánkat e kiemelt jelentőségű eseményeken, pavilonjaink pedig rendre nagy nemzetközi sikereket aratnak. Olyan újításokat mutattunk be ezeken a rendezvényeken a világnak, mint például Ganz Ábrahám kéregöntésű vasúti kereke vagy Jedlik Ányos papírcellás elemei, rendre büszkélkedhettünk kiváló magyar borainkkal és gabonáinkkal, számos kiváló szép- és képzőművészeti alkotásunk debütálhatott itt, valamint olyan márkáink is megjelenhettek a nemzetközi nagyközönség előtt, mint a Herendi, a Zwack, a Zsolnay, a Pick, a Globus, a Kristályvíz vagy a Dreher. Mindezeken túl a modern kor egyik kiemelkedő tudományos világszenzációja, a magyar Gömböc is megmutathatta magát sanghaji expón.